Cricurile sunt elemente de
siguranta esentiale pentru cei ce vor să lucreze sub vehicule. Cricurile pot fi
clasificate pe baza tipului de forță pe care îl folosesc în cricuri mecanice
sau hidraulice. Cricurile mecanice, cum ar fi cricurile auto, ridică
echipamente grele însă, cricurile hidraulice sunt mai puternice
și pot ridica încărcături mai mari. La rândul lor cricurile hidraulice pot fi
împărţite în cric crocodil sau cric hidraulic în formă de cilindru.
Cricurile sunt dipozitive care folosesc forţa
pentru a ridica greutăţi mari. Mecanismul principal prin care este aplicată
forţa diferă în funcţie de specificul cricului dar poate fi în principal un
şurub melcat sau un clindru hidraulic. Cricurile pot fi clasificate în functie
de tipul de forţă pe care îl folosesc: mecanică sau hidraulică.
Cric mecanic |
Cricurile mecanice cum ar fi cele auto sunt
evaluate pe baza capacității de ridicare (de exemplu, numărul de tone pe care
le pot ridica), Cricurile hidraulice sunt mai puternice şi pot ridica greutăţi
mai mari iar efortul depus de utilizator este mai mic. Pot fi împărţite în
cricuri tip crocodil sau cricuri tip cilindru.
Cric hidraulic tip cilindru |
Cric crocodil |
Spre deosebire de cele tip
clindru, acestea sunt mai mari iar suprafaţa de sustinere la sol este mai mare.
Sunt destul de grele şi sunt prevăzute cu roţi pentu o manevrabilitate uşoară.
Cum funcţionează un cric hidraulic?
Cricurile hidraulice depind de forţa generată
prin presiune. În esență, dacă sunt conectați doi cilindri (unul mare și unul
mic) și forța este aplicată la un cilindru, se produce o presiune egală în
ambii cilindri. Totuși, pentru că un cilindru are o suprafață mai mare, forța
pe care cilindrul mai mare o va produce va fi mai mare, deși presiunea din cele
două cilindre va rămâne aceeași. Cricurile hidraulice depind de acest principiu
de bază pentru a ridica încărcăturile grele: folosesc pistoane de pompare
pentru a deplasa uleiul prin doi cilindri. Pistonul este în primul rând tras
înapoi, ceea ce deschide bilele supapei de aspirație și atrage ulei în camera
pompei. Pe măsură ce pistonul este împins înainte, uleiul se deplasează
printr-o supapă de reținere externă în camera cilindrului, iar supapa de
aspirație se închide, ceea ce conduce la o presiune ridicată în cilindru.
Cum se utilizează un cric
hidraulic?
Aşezare cric |
1. Gasiţi o suprafaţă plană, uniformă. Cricul este destinat
utilizării doar pe suprafete orizontale, solide; aşezarea cricului pe altfel de
suprafeţe poate cauza instabilitatea acestuia şi posibila cădere a încărcăturii
de pe cric. Ridicarea unui vehicul pe o înclinație sau altă suprafață
neuniformă este extrem de nesigură. Asigurați-vă că spațiul de lucru este egal,
iar zona de sub vehicul este corect pavată și ferm susținută.
2. Consultați manualul de
utilizare al maşinii. Manualul autoturismului are, în general, informații
despre practicile sigure pentru ridicarea
masinii de la sol.
3. La ridicarea autovehicului,
trageţi frâna de mână. Acest lucru va împiedica rularea maşinii în timp ce
aceasta este susținută. O mașină care se deplasează înainte sau înapoi poate
cădea de pe cric și vă poate răni sau chiar vă poate ucide.
4. Cricul este folosit doar
pentru ridicare, greutatea va fi sustinuta de suporti speciali montati sub
pragurile autovehicului; aceştia necesită o dimensionare şi o montare adecvată;
Nu folosiţi niciodată cricul drept unic suport al greutăţii după ridicare.
5. Dacă doriţi să schimbaţi roata
- slăbiți roata la care intenționați să lucrați înainte de a ridica mașina. În
caz contrar, forța pe care o veți exercita pentru a slăbi roata poate duce la
răsturnarea cricului.
6. Montați cricul sub o
latură solidă vehiculului.
Manualul de utilizare al maşinii
va avea, probabil, informații despre locul de susținere al vehiculului pentru
cric. În general, vehiculul va avea un
pivot mic în șasiul de lângă roată, unde puteți monta cricuri.
Asigurați-vă că nu puneți
suportul pentru cric sub elemente precum plăcile de podea ale autovehiculului.
Acest lucru poate duce la ruperea podelei. De asemenea, nu puneți suportul
pentru cricuri sub o parte în mișcare, cum ar fi un element al suspensiei.
Flosiţi cel putin doi suporţi de
susţinere, rolul unui cric este de a ridica, nu de a susţine încărcătura.
9. Testaţi. Când cricul este
fixat, împingeți vehiculul cu mâna pentru a vedea dacă se mișcă sau nu.
Asigurați-vă că împingeți din ambele părți laterale și din partea din spate. Dacă se scutură,
reorientați până când vehiculul este stabil.
10. Asiguraţi-vă suplimetar.
Chiar dacă cricurile si suporţii de susţinere asigură o stabilitate bună,
trebuie totuşi să fiţi precauti. Folosiţi opritori iar pentru o siguranţă suplimentară puteţi folosi
roata de rezervă sau blocuri de lemn; acestea susţin maşina dacă va cădea. Nu
folosiţi căramizi, sau blocuri de BCA, întrucât acestea se rup sub greutatea
maşinii.
11. Când ați terminat, scoateți
suporturile, închideţi cricul și coborâți maşina la sol; Coborâți mașina până
când cricul nu mai suportă greutatea acesteia.
Strângere cric |
Întreținerea unui cric hidraulic
1. Completarea cu ulei
Folosiți numai ulei hidraulic de
bună calitate. Nu utilizați lichid de frână, ulei de turbină, lichid de
transmisie, ulei de motor sau glicerină. Fluidele necorespunzătoare pot cauza
defectarea cricului şi potențialul de pierdere bruscă și imediată a
încărcăturii creşte.
Cu pistonul cricului complet coborat aşezaţi
cricul pe o suprafaţă orizontală. Scoateţi capacul de umplere şi
adaugaţi ulei până la limita de jos a găurii de umplere. Asamblaţi din nou.
Aerisirea cricului. După fiecare completare cu
ulei se recomandă aerisirea cricului pentru a nu se forma perne de aer.
2. Când nu flosiţi cricul braţul
de ridicare şi capul de acţionare al pompei trebuie să fie în poziţie culcată,
pentru a proteja suprafeţele pistonelor şi pompei de coroziune.
3. Păstraţi cricul curat şi bine
uns, atât părţile exterioare în mişcare cât şi axul braţului de ridicare,
inelele anti-fricţiune şi bolţurile.
Remedierea eventualelor
defecţiuni
1. Cricul nu ridică încărcătura
pentru care a fost proiectat
Verificaţi: se poate ca supapa de
evacuare să nu fie închisă; cu braţul cricului în poziţie culcată, închideţi
supapa de evacuare; puneţi piciorul pe capul de ridicare si ridicaţi manual
pârghia până la înălţimea maximă; deschideţi supapa de evacuare ca să coboare
braţul de ridicare; repetaţi operaţiunea de câte ori este necesar.
2. Cricul coboară sub sarcină
Verificaţi: se poate ca supapa de
evacuare să nu fie închisă; cu braţul cricului în poziţie culcată, închideţi
supapa de evacuare; puneţi piciorul pe capul de ridicare si ridicaţi manual
pârghia până la înălţimea maximă; deschideţi supapa de evacuare ca să coboare
braţul de ridicare; repetaţi operaţiunea de câte ori este necesar.
3. Cricul nu ridică încărcătura
Verificaţi:
Adăugare ulei |
- deschideţi capul de umplere,
pentru eliminarea aerului;
- cricul poate avea aer în
sistemul hidraulic: deschideţi supapa de evacuare cu o rotaţie completă;
aşezaţi cricul în poziţie verticală prin ridicarea roţilor spate; acţionaţi
braţul cricului de câteva ori complet (curse complete sus-jos), închideţi
supapa de evacuare şi folosiţi cricul.
- se poate ca supapa de evacuare
să nu fie închisă; cu braţul cricului în poziţie culcată, închideţi supapa de
evacuare; puneţi piciorul pe capul de ridicare şi ridicaţi manual pârghia până la înalţimea maximă; deschideţi supapa de evacuare ca să coboare braţul de
ridicare; repetaţi operaţia de câte ori este necesar.
- curăţaţi şi ungeţi toate părţile
în mişcare din mecanismul braţului de ridicare.
4. Cricul nu ţine încărcătura
Verificaţi: se poate ca supapa de
evacuare să nu fie închisă; cu braţul cricului în poziţie culcată, închideţi
supapa de evacuare; puneţi piciorul pe capul de ridicare si ridicaţi manual
pârghia până la înalţimea maximă; deschideţi supapa de evacuare ca să coboare
braţul de ridicare. Repetaţi operaţia de câte ori este necesar.
5. Cricul nu urcă până la
înălţimea maximă
Verificaţi:
- nivelul uleiului poate fi sub
cel normal: scoateţi buşonul şi umpleţi baia de ulei cu ulei hidraulic curat;
- deschideţi capul de umplere,
pentru eliminarea aerului ;
- cricul poate avea aer în
sistemul hidraulic: deschideţi supapa de evacuare cu o rotaţie completă;
aşezaţi cricul în poziţie verticală prin ridicarea roţilor spate; acţionaţi
braţul cricului de câteva ori complet (curse complete sus-jos), închideţi supapa
de evacuare şi folosiţi cricul.
6. Pompa cricului acţionează în
gol
Verificaţi:
- nivelul uleiului poate fi sub
cel normal: scoateţi buşonul şi umpleţi baia de ulei cu ulei hidraulic curat.
- cricul poate avea aer în
sistemul hidraulic: deschideţi supapa de evacuare cu o rotaţie completă;
aşezaţi cricul în poziţie verticală prin ridicarea roţilor spate; acţionaţi
braţul cricului de câteva ori complet, închideţi supapa de evacuare şi folosiţi
cricul.
7. Cricul nu coboară complet după
ridicare
Verificaţi:
- deschideţi capul de
umplere pentru eliminarea aerului;
- verificaţi arcul de readucere al
braţului de ridicare; poate fi rupt sau desprins; înlocuiţi arcul dacă este
necesar; probabil, trebuie şi uns; curaţaţi şi lubrifiaţi toate părţile în
mişcare din mecanismul braţului de ridicare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu